Dag 16 - Reisverslag uit Cóbreces, Spanje van Jeanne Berk - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Cóbreces, Spanje van Jeanne Berk - WaarBenJij.nu

Dag 16

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

18 Mei 2018 | Spanje, Cóbreces

Requejada - Cóbreces 21km

Prima geslapen, even wakker geweest door 3 pelgrims die pas om 2.00 uur binnen kwamen. Een eigen ontbijtje en een koffie aan de overkant voor we vertrekken.

De route begint langs de weg waar de auto's langs razen. Er is voortdurend bebouwing en industrie, blik op oneindig. Na twee uurtjes verruilen we het voor de ene na het andere prachtig dorp.

Santillana del Mar wordt de stad van de drie leugens genoemd. Ze is niet heilig (santa), noch vlak (ilana) en ligt niet aan zee (mar). Ook wordt ze wel 'Villa de los Blasones' (dorp van de wapenschilden) genoemd. Het oogt heel middeleeuws met een mooi klooster en vele souvenirs winkeltjes. Een toeristische trekpleister!

Beetje steiger en dalen richting Iglesia de San Pedro wat je al van ver op de heuvel ziet liggen. Eenmaal daar mogen we mee met twee andere de toren in. Rugtas in de kerk en de deur gaat op slot, zo die staan veilig. Een oude toren met twee klokken waar vroeger de pelgrims mochten slapen. Sommige traptreden zijn nog van 400 jaar oud hout, dan zal het ons vandaag ook nog wel houden. Uit een nis haalt hij een soort verdroogde salamander waarmee we op foto moeten, maar het juiste verhaal erachter begrijp ik niet. Hij is er wel zuinig op dat wel.

Tijdens de lunchpauze verruilen we de lange broek voor de korte broek. Onze zelf klaargemaakte stokbrood met kaas en worst smaakt weer heeerlijk, met een mooi uitzicht.

Om 14.30 uur komen we in Cóbreces. Een mooie albergue in een vroegere school, een prima plek voor de nacht.

• 19 Mei 2018 - 06:45

Anita:

Jullie hebben inmiddels al aardig wat kilometers in de benen. Leuk om je verhalen te lezen Jeanne. En wat een prachtige foto's. Kan ook niet anders met al het moois wat jullie onderweg tegenkomen. Geniet lekker verder van deze prachtige reis.