Dag 10 - Reisverslag uit Pobeña, Spanje van Jeanne Berk - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Pobeña, Spanje van Jeanne Berk - WaarBenJij.nu

Dag 10

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

12 Mei 2018 | Spanje, Pobeña

Bilbao - Pobeńa 25.5 km

6.30 uur gaan alle felle lampen aan door de hospitalaros. Of we snel willen ontbijten en de albergue willen verlaten. We hebben eigenlijk geen haast want de regen komt met bakken uit de hemel maar dat maakt hem niet uit. We weten wel dat we alle regenkleding aan moeten.

Vandaag heb ik voor het eerst zonder stokken gelopen want de etappe was redelijk vlak. Hoogteverschil 170 meter klimmen en dalen. Je kan ook kiezen voor een berg etappe langs de andere kant van Bilbao maar deze route is 7 kilometer langer en na een week klimmen en dalen is de keus voor de vlakke variant gauw gemaakt.

We gaan nu rechts van de Ria de Bilbao de grote stad uit richting Portugalete. Van 7:45 uur tot 11:15 uur lopen we langs flats en industriegebied.

In Getxo steken we op een heel bijzondere manier de rivier over. De Puente Colgante is een imposante zweefbrug uit 1893 met pijlers van 61 meter hoog. De constructie met de aan staalkabels hangende gondel verbindt de stad met Portugalete, zonder het scheepvaartverkeer te hinderen. We zijn in een zucht aan de overkant. Daar strijken we eerst neer in een bakkerij voor een lekker bakkie leut.

Daarna gaan we verder door de stad omhoog met een aantal roltrappen, heel apart! Zouden ze bij meer bergen moeten doen. Het is inmiddels droog geworden en de poncho’s gaan weer uit. Als we de bebouwde kom uit zijn lopen we zo'n 3 uur op een rustige fiets- en wandelpad. De laatste kilometer langs het strand gaan de poncho’s weer aan en worden we bijna weggeblazen pfff.

Om 14.45 uur komen we bij de albergue aan. We sluiten achteraan in de lange rij. Ze hebben een capaciteit van 40 bedden dus dat zou net lukken en idd we zaten bij de laatste 4 bedden, best gelopen. De andere pelgrims wijken uit naar een volgende dorp 5km verderop.

• 13 Mei 2018 - 19:47

Agnita Kooijman:

Ha ha ha zusje , de laatste bedden gelukkig . Jullie hebben al veel meer regen gehad dan 3 jaar geleden

• 14 Mei 2018 - 12:29

Ria Van Der Marel:

Hoi meiden, steeds leuk om mee te leven met jullie etappes. Maar wat een weer joh. wij hebben vanmiddag weer een strak blauwe zon :). Veel plezier gewenst met jullie wandelingen. Lieve groet, Ria.