Dag 9 - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Jeanne Berk - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Jeanne Berk - WaarBenJij.nu

Dag 9

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

11 Mei 2018 | Spanje, Bilbao

Larrabetzu - Bilbao (centrum) 25km
Geen wekker nodig de vroege vogels beginnen al om 06.00 uur. Ik blijf nog even dommelen en luister naar de inpakgeluiden. Dan is het tijd om op te staan: aankleden, wassen, tas inpakken, ontbijten en 'gaan met die banaan'. Bianka en ik staan om 7.50uur buiten. We hoeven maar 1 berg over, 350m. Zo zoetjes aan voor ons een makkie. Het is zonnig en het word 24gr. We zoeken een rust plekje maar er staat een harde wind wat koud aanvoelt We nemen een stukje chocola en besluiten door te lopen, het is niet ver meer. Om 11.15 uur lopen we Bilbao in.

'Holymosi' wat een grote stad. In Baskenland leven 2,2 miljoen mensen en bijna de helft daarvan woont in Bilbao. We schuiven eerst aan bij een kerkdienst in de kathedraal waar net het brood word gebroken en we ter communie gaan. Daarna scoren we in het souvenir winkeltje ernaast een mooi hangertje, moet nog even uitzoeken wat het symbool precies inhoud. We volgen de route en nemen de tijd om rond te kijken. We bezoeken de Cathedral de Santiago, daar krijgen we van een stempel in onze credencial en mogen gratis naar binnen. Een pelgrim heeft echt veel voordelen :smiley:!
Na een poosje vragen we bij een hostel informatie waar we het best naar toe kunnen gaan om te slapen. Normaal is het bij hun 15 euro en nu 100 euro omdat de hele stad in het teken staat van de Rugby spelen. In het centrum is een nieuwe alberge, het is donativo en heeft 20 bedden. Daar gaan we heen, ruim op tijd want we willen er graag een bed. Op de deur staat open om 15.00 uur. We spreken een man aan voor het gebouw en vragen of hij de baas is..........via een achterdeur mogen we de rugtassen neerzetten en hij reserveert 2 bedden voor ons op 1 voorwaarde dat we voor 21.00 uur binnen, Toppie! Deze alberge fungeert in de wintermaanden als daklozenopvang en er wordt gevraagd om een niet te zuinig te zijn met de vrijwillige bijdrage.
We wandelen de stad weer in langs de Ria de Bilbao. Langs deze rivier staan hele grote indrukwekkende gebouwen en ook het bekende Guggenheim museum, een heel modern gebouw met een enorme hond ervoor van planten en bloemen, die helaas in de steigers staat. Verderop zijn ook vele actieviteiten in het teken van de rugby en de winnende beker staat te pronken. Om 16.00uur gaan we terug naar de albergue, bed opmaken, douchen, kleren wassen en weer gezellig het centrum in om te eten.

• 13 Mei 2018 - 08:29

Loes:

Wat leuk om te lezen Jeanne! Ziet er ook indrukwekkend uit